fi uk Facebook

Talkkunan terveysvaikutukset

Talkkunan terveysvaikutukset

Kuitupitoisuus

Rantasen Talkkunajauhe on markkinoiden kuitupitoisimpia viljavalmisteita, sillä 100g talkkunaa sisältää 26g kuitua. Runsaskuituiseksi mainostettu ruisleipä sisältää kuitua n.8-10%. Täysjyvävehnä lesemuro sisältää kuitua 12,5%. Sen sijaan vehnälese, joka ei ole viljavalmiste, vaan viljanjyvän osa, sisältää kuitua talkkunaa enemmän eli peräti 37,5g 100g:ssa leseitä. Kauraleseessä kokonaiskuidun määrä on 17,5%, mutta siinä on runsaasti betaglukaania. 

Suositus päivittäiselle kuidunsaannille on 25-35g. Kuitu edistää vatsan toimintaa ja lisää hyödyllisten suolistobakteerien kasvua. Runsaskuituinen ravinto alentaa glykeemistä- ja insuliini-indeksiä. Veren glukoosipitoisuus pysyy pitkään tasaisena, minkä vuoksi napostelun halu vähenee ja painonhallinta helpottuu. Sopii hyvin myös diabeetikoille.

Monet kuidun terveysvaikutuksista näyttävät nykytutkimuksen valossa olevan betaglukaanin aikaansaamia. Kauran betaglukaani on liukoista ravintokuitua, joka muodostaa mahalaukussa ja suolistossa viskoosin geelin. Myös ohrassa on yhtä paljon betaglukaania kuin kaurassa, mutta tutkimuksissa on havaittu pieni rakenteellinen ero näiden välillä. Betaglugaanin määrä oli jyvissä sama, mutta liukennemattomassa kuidussa sitä oli huomattavasti enemmän kaurassa kuin ohrassa. Silti liukenematonta ravintokuitua on ohrassa enemmän kuin kaurassa. Kauran korkean visskositeetin uskotaan aiheuttavan kauran terveysvaikutukset. Ravintokuidun komponettina betaglukaani pilkkoutuu mikrobien toimesta vasta paksusuolessa, minkä tuloksena syntyy lyhytketjuisia rasvahappoja, jotka edistävät suolen hyvinvointia. Myös ruoan käsittelyllä on merkitystä betaglukaanin terveysarvoon.

Keittäminen ja fermentointi lisäävät betaglukaanin uuttuvuutta, jolloin tehokkaan betaglukaanin määrä lisääntyy. Paistaminen ja kuivaaminen sen sijaan heikentävät betaglukaanin uuttuvuutta.

Betaglukaanin saantisuositus on noin 3g päivässä. Yhdessä desissä Rantasen Talkkunajauhoja on 2g betaglukaania eli desillä Rantasen Talkkunaa kattaa 67%  betaglukaanin päivittäisestä saantisuosituksesta.Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että vesiliukoinen ravintokuitu, kuten kauran betaglukaani, muodostaa suolessa massan, joka sitoo itseensä sappihappoja ja kolesterolia ja kuljettaa ne elimistöstä pois. Koska sappihapot valmistetaan kolesterolista, veren kokonaiskolesterolipitoisuus laskee. Jo noin kolmen gramman betaglukaaniannos alentaa kolesterolia noin viidellä prosentilla.

Rasvahapot

Rantasen talkkunajauho sisältää rasvaa vain 6 %  ja näistä yli 80 % on hyvälaatuisia rasvahappoja. Monityydyttymättömistä rasvahapoista eniten on linolihappoa – sitä on talkkunassa kaksinkertainen määrä verrattuna muihin saman tyyppisiin tuotteisiin (mysli, ruisleipä yms). Lisäksi talkkunassa on kokonaisrasvapitoisuudesta laskettuna reilu kolmasosa terveellisiä yksittäistyydyttymättömiä rasvahappoja, joiden on todettu lisäävän hyvän HDL:n ja laskevan huonon LDL:n määrää veressä. EPA, DHA ja kolesterolia ei Rantasen talkkunassa ole.

Kivennäis- ja hivenaineet sekä vitamiinit

Kivennäis- ja hivenaineista Rantasen talkkunassa on eniten magnesiumia, fosforia, rautaa, sinkkiä ja seleeniä. Vitamiineista B-ryhmän vitamiinit ovat hyvin edustettuina. Lisäksi Rantasen talkkunassa on runsaasti karotenoideja ja K-vitamiinia. 100g:sta Rantasen talkkunajauhoa saa päivittäisiin saantisuosituksiin verrattuna lähes 70%  rautaa ja fostoria, 60% sinkkiä, lähes 50% magnesiumin tarpeesta ja 20% seleenin tarpeesta. 100g Rantasen talkkunajauhoa kattaa kaliumin ja E-vitamiinin päivittäisestä saantisuosituksesta 10%.

Katso talkkunareseptit

Katso talkkunareseptit tästä!